Toneelgroep Maastricht
In Schuld vertelt een vierkoppig, ijzersterk ensemble van actrices het verhaal van een jonge Jezidische vrouw die door een plotse ontmoeting geconfronteerd wordt met haar verleden. In een vurige tekst van Timen Jan Veenstra en met de spannende live muziek van multitalent Sam Gysel debuteert Jouman Fattal als regisseur bij Toneelgroep Maastricht.
In de Nederlandse kunst kennen we het narratief van de daders vrij goed. We zijn gefocust op Nederlandse IS-strijders die naar Syrië afreizen en willen hen begrijpen, weten hoe iemand tot zoiets in staat is. Dat narratief heeft meer dan genoeg ruimte gehad. Schuld legt de focus op de slachtoffers. De Jezidi’s zijn een vaak vergeten volk uit het Midden-Oosten die al sinds 2014 de grootste slachtoffers zijn van IS en die ook in grote getalen ook hier in Nederland wonen. Hun verhaal is nooit verteld. Geïnspireerd op de boeken ‘Het vergeten volk’ en ‘Ik zal de laatste zijn’ en door het legendarische stuk Branden van Wajdi Mouawad, vertelt dit stuk het op waarheid gebaseerde verhaal van Aryen; een Jezidische vrouw die na haar ontsnapping van IS hier in Nederland een nieuw leven heeft opgebouwd. Maar dan maakt een absurde ontmoeting met haar verkrachter in de Albert Heijn alles los en dwingt haar tot handelen. Hoe loopt zo iemand hier gewoon vrij rond? Wanneer niemand haar gelooft is ze genoodzaakt het lot in eigen handen te nemen. Is wraak hier gerechtvaardigd om geweld te stoppen? Of stopt het geweld bij jezelf?
Schuld is een mix van waargebeurde verhalen en de verbeeldingskracht van de makers. Het kleurrijke ensemble neemt de kijker mee in een verstikkende en confronterende vertelling over oorlog, vrijheid en wat schuld betekent in een wereld die geen schuld bekent.
Pers over Terug, Limbo & Broken Winged Bird
“Adembenemende confrontatie over weerbarstig onderwerp” – Theaterkrant over Terug
“Limbo is een bijna surrealistische tocht door het russendodenrijk, heftig, satirisch soms, weemoedig, poetisch, dan weer woedend” – Keuze van de Criticus, Theaterkrant over Limbo
“In Limbo houden de makers de balans tussen heftige details en een aangename lichtheid knap in evenwicht.” – **** Volkskrant over Limbo
“Broken Winged Bird ademt de actualiteit van dit moment(…) bewijst deze kleine vertelling die de kracht heeft van een historisch document.” – de Groene Amsterdammer over Broken Winged Bird
‘Spannend grillige verbeelding van een historische schuld’ – Theaterkrant over Broken Winged Bird
‘Broken Winged Bird’ is een pijnlijk actueel statement, een vurige hartenkreet en een hartverscheurend theatraal document over systematisch racisme’ – NRC over Broken Winged Bird
De pers over eerdere regies van Michel Sluysmans:
Noem het maar liefde (2019)
‘Een feest van een voorstelling’ ***** de Volkskrant
‘Zeldzaam geslaagd, alles klopt’ ***** Scènes.nl
De pers over Peachez (2019)
‘Beste voorstelling van het jaar’ ***** Elsevier
‘Een serene, bijna abstracte regie van Michel Sluysmans’ **** de Volkskrant